vrijdag 9 maart 2018

Vintage twisted pop up card voor de 80ste verjaardag van mijn moeder

Allereerst allemaal bedankt voor de reacties op mijn vorige blogpost.
Zoals alle blogger vaak zeggen...bloggen en reacties geven kost veel tijd maar het is toch zo leuk om te doen en dan de reacties te lezen.
Op mijn computer staan nog zoveel creaties waar voor ik nog geen blogpost gemaakt heb.
Deze keer laat ik jullie een twisted pop up kaart zien die ik maakte voor mijn moeders 80ste verjaardag. Inmiddels is ze alweer bijna 81 jaar en nog in goede gezondheid.
Ik maakte voor haar deze kaart, die nu dus ongeveer een jaar op haar buffetkastje heeft staan pronken.


De basis van deze kaart is gemaakt van wit cardstock en het dessin papier komt weer van Action.
Een doily hartje ooit gewonnen met een challenge, daar op een bruin kraft kleurige scallop cirkel gemaakt met een spellbinders stans en met een cirkel stans uit dessin papier de cirkel.
Op de cirkel een vintage plaatje van Xenos, bakers twine en een houten bloemetje met plakparel maken het af. Alle randjes heb ik weer bewerkt met witte gesso....ik kan dat niet laten ook al is het geen winter haha...maakt het toch ietsje meer vintage en 1 geheel.
Aan de voorkant onder aan heb ik met witte houten lettertjes haar naam nog op de kaart geplakt.


Voor de geoefende bloggers ...je kunt zien dat de foto's en het filmpje dat straks volgt gemaakt zijn in dit jaargetijde. Het is altijd een beetje blauwig met de felle zon en het voorjaarslicht, moeilijk om goede foto's te maken! Mocht iemand hier een goede oplossing voor hebben dan hoor ik het graag.

Zo ziet de uitgeklapte kaart er uit:
De uitnodiging voor haar verjaardag, die ze vierde in een klein zaaltje, heeft mijn man gemaakt.
Uitgangspunt waren haar hobby's. Delen van deze kaart heb ik weer verwerkt op deze pop up kaart.


Bekijk dit filmpje even om beter te kunnen zien hoe de kaart in elkaar zit:


Als je de kaart open klapt zie je aan de bovenkant een felicitatie, deze komt uit een boekje van Action. Van blauw/wit gestippeld dessin papier heb ik er een banner aan gemaakt.
Het leuke houten vlindertje komt van Rive Creatief.


De vier paneeltjes klappen naast elkaar open. Dit is een erg leuk modelletje waar je veel op kwijt kunt, je moet het alleen niet te dik maken anders klapt het geheel niet meer goed dicht.


Op het eerste paneeltje zit een stukje van de originele uitnodiging...dat is een foto van een stapeltje speelkaarten. Mijn moeder zit al in kaartclubjes sinds wij geboren zijn.


Ze houdt erg van puzzelen. Ik weet nog dat ik als kind vroeger wel eens uit bed kwam 's avonds en dan zaten mijn vader en moeder altijd nog samen aan een legpuzzel te puzzelen, ze konden niet stoppen en het was natuurlijk leuk om dan ook even wat mee te puzzelen....en de tijd te rekken voordat ze je weer terug naar bed stuurden.
Dat soort puzzelen doet ze nu niet meer maar de puzzel uit de krant en andere puzzels zoals doorlopers en kruiswoord puzzels moeten elke dag nog gemaakt worden.
Ze is ook jaren bij een puzzelblad geweest waarvoor ze ons vaak om raad vroeg om de puzzels mee op te lossen dmv onze i pads...die had ze toen zelf nog niet. Die heeft ze nu dus wel en die wordt ook vaak alleen maar gebruikt om zulke dingen op te zoeken.
De randjes met rozen komen uit een 3 d boekje van Action. De kruiswoordpuzzel uit een oud puzzelboekje.


De naaimachine stond bij ons vroeger ook altijd op de keukentafel. Mijn moeder maakten onze kleding soms zelf en ze is en was heel goed in het vermaken van kleding....ze heeft ook een engelen-geduld om bv. een jurk of een broek in te nemen of helemaal aan te passen.
Vroeger deed ze in Eindhoven een opleiding bij instituut Cuppens Geurs en ze vertelt dat ze soms nog wel eens spijt heeft dat ze niet verder geleerd heeft voor lerares vroeger op een huishoudschool of voor coupeuse. Naaien was dus een passie maar nu blijft het alleen nog maar bij verstel werk.
Ze heeft het veel te druk met andere leuke dingen.

Het plaatje van de naaimachine komt uit het vintage plaatjes pak van Xenos en het kleine ijzeren schaartje kocht ik ooit eens op een beurs.


Het laatste paneeltje is een foto gemaakt van haar favoriete rummicub spel.
Dit is nu nog een leuke bezigheid, ze speelt elke week met wat vriendinnen uit de buurt.
Een broer van mijn vader is inmiddels 95 jaar maar hij komt nog steeds zelf met de auto uit Den Bosch om af en toe een middagje samen met mijn moeder heel fanatiek rummicub te spelen.


Aan de onderkant  heb ik het cijfer 80 uit de uitnodiging geknipt. Op het blauwe dessin papier schreef ik later nog onze felicitatie. De twee kleine bloemetjes komen ook van Action.


Hier ook nog even een boven aanzicht van het uit-klap gedeelte.


Met deze kaart wil ik graag mee doen met de volgende challenges:

Scrapplezier challenge 38 Dit is een mooi moodboard met thema liefde in de ruimste zin van het woord...doe dus allemaal mee! Het zou jammer zijn als ze dit keer weer te weinig deelnemers zouden hebben vandaar even deze extra reclame oproep......dit is de link:
Scrapplezier challenge 38: klik hier
Hobbyvision challenge 71 vouw kaart klik hier
Scor-pal more than one score challenge 46 all things bright and beautiful klik hier
 LTSCB challenge 107 anything goes klik hier
Deep ocean challenge 176 Vintage/Shabby chic klik hier
Crafting with friends challenge 62 always anything goes klik hier
The Crazy Challenge 269 use the color red klik hier
Crafty cardmakers challenge 206 Floral Delight klik hier
A perfect time to craft challenge 3 klik hier
Crafting from the heart challenge 197 klik hier
Crafty gals corner challenge 160 anything goes klik hier
Creative cottage challenge 105 make it feminine klik hier
Cinspiration challenge march any occasion klik hier

Voor degene die nog de moed hebben om verder te lezen schrijf ik nog een stukje over de kleuters.
Een paar weken geleden zijn we gestart met het thema voor ons schoolkamp en dat is voor de kleuters dit jaar het thema Kabouters....zo leuk die fantasie sfeer!
5 april gaan we op kamp maar op school is de aftrap van het thema altijd helemaal verzorgt door een fantastische toneelgroep van ouders....allemaal moeders dus.
Ze speelden weer een leuk verhaal over drie kabouters, een heks, een mooie lieve fee en een post konijn. De kabouters gingen spoorzoeken en het was gezellig in het bos samen met het postkonijn en de lieve fee. Er was wel iemand die het niet gezellig wilde hebben in het bos en dat was natuurlijk de heks. Zij pakt het toverstokje van de fee af en....hoe dat verder gaat zien we in de komende drie delen van de toneelgroep op onze kampdag in Esbeek in april.





Ik ben met de kinderen bezig met Schrijfdans en heb ook weer leuke dingen gevonden om binnen dit thema te doen.
Om een goed beeld te krijgen van de opbouw kijk even naar het volgende filmpje waarin ook echte beelden van de les te zien zijn.


Het is zo leuk om de kinderen in kleine groepjes zo enthousiast bezig te zien.
De meeste willen niet stoppen zo geconcentreerd en gemotiveerd zijn ze vaak bezig.
Na het filmpje weten jullie wat Kronkelidong paadjes en weggetjes zijn....ja je leert elke dag haha
Ik had nog een stuk of 28 plastic kaboutertjes op zolder bewaard...tja wat ligt daar eigenlijk niet in de vele kasten en dozen haha.
Eerst hebben we een verhaal gespeeld en kronkelidong weggetjes gelopen in de speelzaal zoals op het filmpje.
Daarna werden er Kronkelidong weggetjes rond om de plastic kabouters getekend met wasco.


Die weggetjes werden daarna met de vinger met verf gemaakt.


En?....wat vinden jullie van de Kronkelidong vlinder uit het kabouterbos van Valerie?


Bedankt voor het kijken allemaal en ik lees graag jullie reacties.
Fijn weekend!




  
     



21 opmerkingen:

  1. This is very beautiful. Nice work. Great design. Thank you for sharing with us over here at "A Perfect Time To Craft" and best of luck with your entry.

    Annette DT for http://aperfecttimetocraft.blogspot.com.au/


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fabulous!!! Thank you so much for sharing your amazing creation with us at Creative Inspirations. Good luck!
    Rene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, how fun!!! I have seen these types of fold before, but haven't given it a try, yet. It give you so much space to put in all the fabulous elements you used. Thanks for playing with LTSCB.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Maia,
    wat een lange post! Je hebt een prachtige,persoonlijke kaart voor je moeder
    gemaakt, hele mooie binnenkant, met al haar hobby's en wat fijn dat ze nog heel veel kan doen op haar leeftijd. Ik heb de foto's bekeken en wat leuk dat jullie zo creatief bezig zijn met de leerlingen,ik denk dat jullie school daar wel héél speciaal mee bezig is. Ik ben maandag naar de oogarts geweest,het is geen staar, wat het dan wel is?? begin april krijg ik nog meer onderzoeken,het is knap lastig en zie vaak heel wazig,
    fijn weekend,
    groetjes,
    Ansx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook eens zo'n kaart gemaakt, nog wel even puzzelen met de berg en dal vouwen hè! Heel leuk dat je de liefhebberijen van je moeder er op hebt verwerkt! Heel leuk dat je de kaart nog laat zien. En wat toch altijd een gezelligheid en creativiteit op jullie school!!! Je hebt gratis foto bewerkingsprogramma's Maia google maar eens. En mijn ervaring is dat je het beste s'morgens foto's kan maken, het beste licht en een donkere ondergrond kan ook helpen!
    Fijn weekend hoor!
    xx Gerie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips Gerie dat zal ik zeker uit gaan proberen.

      Verwijderen
  6. Beautiful work!!! Very pretty flowers. Thank you for joining us at Crafty Cardmakers this month. Hugs Agnieszka chanya13

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo ik ben eens even voor je post gaan zitten Maia. Práchtig die kaart voor je moeder en wat leuk met al die persoonlijke details erop. Ik snap dat ze die nu nog steeds heeft staan, daar zou ik ook geen afscheid van kunnen nemen ;p
    De kindertjes boffen maar met al die leuke én leerzame activiteiten.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Maia,
    allereerst even een dikke dank je wel voor al je reacties op mijn kaartjes. Knap dat je dat ziet zitten als je ziet dat het 12 berichten zijn die je nog niet hebt gezien.
    Jouw kaart voor je moeder is super! Het model heb ik ook eens gemaakt voor mijn moeder, ik denk toen ze 79 werd, vorig jaar dus en bij mij zat hij en beetje scheef. Vond ik heel irritant, want ik had heel precies gemeten en gerild en gevouwen. En dan is het plezier er een beetje af, terwijl et ene super luek model is. Op deze kaart kun je dan inderdaad leuk de hobby's van je moeder op kwijt. En wat heb je een krasse oom zeg!! Tjee! 95 en dan met de auto op bezoek komen om te rummicubben. (schrijf je dat zo??)
    En erg leuk dat je moeder ook zo actief is! Is voor kinderen gewoon een zorg minder.
    Het filmpje van de schrijf dans is ook erg leuk! De kronkelidong fant is ook enig! Maar de vlinder is super!
    Fijn weekend!
    Liefs,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk moet ik alle reacties van mezelf terug gaan lezen....wat een typefouten staan erin! Sorry, maar ik denk dat je het wel begrijpt. En ik type niet eens op mijn tablet...

      Verwijderen
  9. A beautiful design. Thank you for joining in our challenge at Crafty Cardmakers.
    Mary

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een supermooi kaartje voor je moeder !
    Fijne dag
    groetjes,
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. This is such a great fold because you have so much room to personalize and add her favorite things! I am sure she loved it!

    Thank you for joining us at Crafty Gals Corner for our Anything Goes challenge.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie kaart heb je voor je moeder gemaakt. (Je kunt dus al gauw aan de slag voor haar volgende verjaardag begrijp ik ) Heel leuk met al die persoonlijke elementen.
    Leuk foto's van de toneeluitvoering en ook leuk om te weten wat kronkelidong paadjes zijn. Mooi om de kinderen zo geconcentreerd bezig te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige uitwerking van onze challenge, maar wat een werk zeg!! Volgens mij heb jij het wel met plezier gedaan. Bedankt voor het meespelen namens het team van Scrapplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie kaart maakte je voor je moeder (ook al is het alweer 1 jaar geleden haha). Heb je dat creatieve van haar? Mijn moeder is alweer 85 en schrijft dagelijks gedichtjes (enfin, dat weet je) Leuk toch als je een hobby hebt, denk serieus dat het goed is voor je gezondheid om zo lekker bezig te blijven. En op school ook al zo creatief, dankbaar beroep heb je! Liefs en fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Just beautiful! Thank you so much for participating in our 'More than one fold' challenge at Scor-Pal!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Your card is very beautiful !
    Thank you for joining us at Creative Craft Cottage challenge !
    Hope to see you again.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen