zaterdag 28 mei 2011

Vertel-tas

Enkele weken geleden heb ik een van mijn kinderen geholpen met het maken van een vertel-tas.
Dit was een opdracht voor de opleiding. Mooie bijkomstigheid is dat ik hem ook fijn in mijn eigen klasje kan gebruiken. Veel werk maar je hebt er dan ook nog wel wat aan.


Een vertel-tas is bedacht om kinderen met een taal achterstand en hun ouders te motiveren.
Het is de bedoeling dat het kind de tas mee naar huis krijgt en samen met de ouders hier mee gaat werken.
Er word in dit geval uitgegaan van een kleuterboek, ons boek heet: Kareltjes grote schoonmaak.
De voorkant van het boek is met behulp van transferpapier (van action) op laken-stof gestreken en daarna op de voorkant van de tas genaaid.
Eerst kan dit boek natuurlijk gezellig voorgelezen worden. Het verhaal gaat over een konijntje dat de grote schoonmaak gaat doen. Hij heeft veel te veel rommel en brengt steeds zijn overbodige spulletjes naar de vuilnisbak. Op zijn weg daarheen komt hij telkens andere dieren tegen die zijn rommel wel willen ruilen tegen iets. Tenslotte heeft het konijn natuurlijk niet minder, maar wel andere rommel in zijn huisje.
De vriendjes die hij tegen komt staan achter op de tas.


De kinderen kunnen met "hand poppen" en kaartjes het verhaal na spelen.
Hiervoor hebben we een soort washandjes gemaakt met daarop alle dieren die in het verhaal meespelen.
De dingen die geruild worden staan op losse geplastificeerde kaartjes.
Zo kunnen ze ook echt de spulletjes met elkaar ruilen.


Verder zitten er in de tas ook nog twee zelf gemaakte spelletjes. Een memorie spelletje en een reken-tel spelletje.


Er zit ook nog een luister cd in waarop het verhaal ingesproken is zodat ze het ook nog eens zelf kunnen beluisteren met het boek bij de hand.
Ook zijn er twee werkbladen: op eentje zet je een cirkeltje om de plaatjes die beginnen met de letter K (van Karel of Konijn) en op de andere maken ze groepjes van  bv. 5 konijntje door er een cirkeltje omheen te zetten.
Tenslotte zit er nog een boek in dat gaat over echte konijnen, hierin kun je lezen wat ze bv. eten, waar ze leven, een interessant realiteits-boekje dus.
De bevindingen met de vertel-tas kunnen worden opgeschreven of getekend in een schriftje.


Dit was weer eens wat anders maar...........het gaat ook over iets waar vele scrappers en verzamelaars "last"van hebben......niets weg kunnen gooien en vaak nog met mooiere spulletjes thuis komen.

Ik hoop dat dit verhaal jullie toch wel interesseert en wens jullie allemaal een lekker knutsel- en rommelweekend toe!
Dank voor jullie leuke en lieve commentaren!

Liefs Maia

17 opmerkingen:

  1. Het is een mooi verhaal en een super initiatief!!
    groetjes,
    Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee. Leuk om alles in een thema te verwerken. Volgens mij zou het heel duur zijn als je dit alles zou moeten kopen.
    Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige tas heb je gemaakt. Wat een super idee om zoiets te maken. Hier gaan vast en zeker heel veel kleuters heel veel plezier mee krijgen.
    Een dikke 10 hiervoor.
    Groetjes Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  4. fijn dat die kinderen op die manier extra aandacht krijgen, ziet er heel leuk uit zeg,

    veel plezier ervan,

    groet stina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldige manier van leren is het!
    Je krijgt er zelf haast zin aan om het uit tevoeren!
    Ook erg stimulerend voor ouders en kinderen om er mee aan de slag te gaan!
    Het is ook geweldig mooi gemaakt en een super idee!

    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is dit leuk om te zien en te lezen, echt geweldig voor kleine kinderen!!!

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Komt me heel bekend voor, wat is het heerlijk om zo met die kinderen bezig te zijn...wij gebruiken ze ook en het leukste vind ik soms om er zelf weer één te maken.
    Ik heb nu de vertelkoffer, werkt op dezelfde manier,slaat ook heel goed aan.

    Geniet nog van je vrije dag!!!

    Groetjes,Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat ontzettend leuk, een super idee! Ik had het nog nooit gehoord, dit is een ideetje dat in mijn ideeën bus gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super die verteltas! had ik nog niet gehoord, tegenwoordig worden kinderen met een taalachterstand tenminste geholpen! het verhaaltje klinkt ook zo leuk, ik herken er iets in...;-))

    Fijne week!
    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kei leuk!!
    Wat een idee ook .
    Fijn dat ervoor zon kinderen
    toch een plekie is waar moeite
    voor ze wordt gedaan !
    Een fijne week
    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een (h)eerlijk project! lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, dit vind ik echt een supergaaf projekt!!! Dit moeten de kinderen en hun ouders toch helemaal geweldig vinden! Jullie hebben er ontzettend veel werk van gemaakt, maar het was denk ik wel erg leuk om te doen.
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi hoi

    Supppppper gaaf. Ik had er nog nooit van gehoord.
    William gaat na de zomervakantie naar groep 3 dus wie weet heb ik ook wel een keer zo'n tas nodig. Geweldig idee

    gr Thamar

    carportrommelmarkt is zeer goed verlopen. William kan zijn lego trein compleet maken en de rest leggen we bij het reisje Euro disney wat gepland staat in de herfstvakantie. Daar weet William nog niks van dus een grooooote verrassing.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi idee.
    ik vind het mooi om te horen dat er veel gedaan wordt aan het lezen met kinderen.
    Het is alleen te hopen dat ook ouders die niet zo van lezen en voorlezen houden dit toch gaan oppikken.
    Vooral deze tas, moet toch aanspreken zul je denken.
    Veel succes hiermee.
    Gr Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een superrrrrr idee zeg..ik denk dat de kinderen dit geweldig vinden en hun een heel eind op weg helpen !!

    Groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Maia,
    Wat een geweldige verteltas is dit. Een school bij ons in de buurt werkt ook met verteltassen. Ik vind dat zo'n leuk initiatief. Ik weet zeker dat heel veel kinderen en ouders veel leesplezier zullen beleven aan deze geweldig, zeer uitgebreide verteltas. Ik zou er ook best een keertje in willen kijken samen met Merle en Lars.
    Groetjes Mirande

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoi Maia

    Je bent een schat, al die lieve woorden.

    gr Thamar

    BeantwoordenVerwijderen